DESTINASJON:
Elvecruise på Donau fra Romania til Østerrike, 8 dagers cruise pluss to dager i Wien med hotell.
DATO:
Dato 4-13/6 2020
BÅT:

TILGJENGELIGE LUGARER TOTALT:
MS Crucestar 4*++

std hoved dekk:            1
std. midt dekk:              0
deluxe midt dekk:         8
deluxe øverste dekk:   0 
singel lugar:                  4
singel rom:                    4




Pris: fra                       kr 19.250,-
for standard lugar på  
hoved dekk.              
Standard lugar
midt dekk:                  kr. 20.650,-
Deluxe lugar
midt dekk:                  kr. 22.550,-
Deluxe lugar
øverste dekk:             kr. 25.950,-
Tillegg enkel lugar:    kr.   5.700,-
Tillegg enkelt rom:     kr. 1.950,- 

Bli med på denne flotte gruppeturen fra Bucuresti i Romania, langs Donau deltaet, gjennom Jernporten og til Budapest, Beograd og Wien med to netter på fint hotell og to dager i denne flotte byen med samling om kvelden på fine restauranter.
Se videoer nederst på siden.

Pakken inkluderer:

  • Flyreisen Bergen-Bucuresti og retur fra Wien, alt med KLM via Amsterdam.
  • Alle flyskatter kjent pr dato
  • Cruise i valgt lugar med fullpensjon fra middag dag 1 til frokost dag 8.
  • Komplett utflukts pakke, verdi kr. 2.145, med utflukter i Bucuresti, Beograd, Budapest og i Donau deltaet. Et must for opplevelsen sin del.
  • Havneavgifter underveis på cruiset
  • Hotell i dobbeltrom med frokost, 2 netter i Wien.
  •  2 middager i Wien på gode restauranter.
  • Levende musikk i baren på båten hver kveld.
  • Te, kaffe og kakebar på båten
  • Velkomst og avskjeds cocktail
  • Kapteinens middag
  • Bagasje service til og fra lugaren
  • Alle buss transfer til skip, til hotellet og til flyplassen.
  • Sightseeing i Wien med lokalguide.
  • Reiseleder Kjell D. Berg fra Cruiseferie AS.

Påmelding til Svein Alvsaker,

Mobil : 934 80 436

e-mail : [email protected]   

Senest 1.februar 2020

Husk å oppgi hvilken type lugar/hvilket dekk dere ønsker. Lugarene blir tildelt i den rekkefølge vi får inn bestillingene.
Husk å oppgi navn som i passet, adresse, telefon nummer og eventuell epost adresse. Siden dette er en båtreise, trenger vi også fødselsdato.

Dag 1, Torsdag   4.juni     Bergen – Fetesti

Fly Bergen – Amsterdam – Bucaresti med flyselskapet KLM.
Vi møtes på Bergen Lufthavn, Flesland senest kl. 04.45 for innsjekk til vårt fly som har avreise kl. 06.05. Vi reiser via Amsterdam og lander i Bucuresti kl. 13.10.

Transfer m/ buss fra flyplass til Fetesti (ca. 2 ½ time)

Sjekk-in på skipet / Informasjonsmøte

Middag om bord.

Fetesti er en by i Ialomita fylke. Den ligger på Baragan-sletten, og har ca. 30.000 innbyggere.

I 1895 ble den første jernbanebroen bygget over Donau, Kong Carol 1-broen. En nyere bro ble bygget på 1980 tallet som en del av motorveien Bucuresti – Constanta.

Bosettingen i Fetesti ble først nevnt i år 1528, i et dokument utgitt av herskeren i Wallachia.

I 1868 ble Fetesti en kommune, i 1934 en by, og i 1995 en fylkeskommune. I løpet av de siste 60 år har byen utviklet seg til å bli et viktig industri-senter.

Byen Fetesti er i dag sammensatt av fire nabolag, formelt sett er tre av disse separate landsbyer.

Det er 7 folkeskoler og 3 videregående skoler i byen.

Dag 2   fredag   5.juni       Fetesti

Frokost om bord

Tur til Donau-deltaet

Lunsj om bord

Ca. kl. 1800 skipet forlater Fetesti og seiler mot Giurgiu

Kapteinens velkomst-cocktail og presentasjon av mannskapet

Middag om bord

Musikalsk underholdning

Donaudeltaet er Donaus munningsområde ved Svartehavet og omfatter 4.178 km2 av rumensk og ukrainsk landområde. Deltaet er fra 1991 på UNESCOs liste over verdensarven, og regnes som det best bevarte deltaet i Europa.

De tidligste tegn på bosetting er funnet i neolittisk tid, for 5.000 til 7.000 år siden, og i jernalderen ble det etablert en rekke festninger her.

I Donaudeltaet vokser det i dag mer enn 1.200 ulike plantetyper, sammen med 300 ulike fuglearter og 45 sjøfisker som også lever i området. I tillegg kommer millioner av fugler fra store deler av verden til deltaet for å legge egg.

Mest kjent er kanskje den hvite pelikanen. Denne er også et symbol på Donaudeltaet.

Deltaet er blant de tynnest befolkede områdene i Europa. På rumensk side bor det ca. 15.000 mennesker, og de utgjør ca. 80% av befolkningen. Ukrainere utgjør ca. 10% 

I tillegg kommer lippovanere, bulgarere, moldovere, tyrkere og gagauzere. Særlig lippovanerne har satt sitt preg på området med sine karakteristiske hus bygget i leire og med stråtak og de svarte åpne sjektene.

Turismen i området er til dels sterkt økende, og det anbefales å følge ruter som trafikkeres av lokale transportører. Enkelte områder er stengt regulert med hensyn til atkomst.

Dag 3   lørdag   6.juni       Giurgiu

Frokost om bord

Skipet ankommer Giurgiu ca. kl. 0800

Tur til hovedstaden Bucuresti med byrundtur

Lunsj om bord

Skipet forlater Giurgiu etter lunsj og seiler mot Beograd

Pirat-middag

Musikalsk underholdning ombord

Bucuresti er Romanias hovedstad og landets økonomiske og industrielle sentrum.

Byen er plassert på slettelandet sydøst i landet ved elven Dambovita. Selve byen har ca. 2,3 millioner innbyggere, noe som gjør den til den største byen mellom Berlin og Istanbul.

Bucuresti er landets mest velutviklede by og er et industrielt kjerneområde i det sydøstlige Europa. Bykommunen er et eget fylke og inndelt i 6 sektorer.

Bucuresti er første gang nevnt i skriftlige kilder i 1459. Byen ble et viktig handelssenter i fyrstedømmet Valakia og var i perioder hovedstad og residensby for fyrstene. Etter at Valakia ble forent med Moldova og fyrstedømmet Romania i 1859, ble byen landets hovedstad i 1862. Som hovedstad i et uavhengig kongedømme etter 1881, vokste byen og ble en moderne storby. Den ble raskt kjent for sitt rike kulturliv, for sin arkitektur og for sitt mondene urbane liv. Byen hadde Paris som forbilde, og anla storslåtte bulevarder og avenyer etter parisisk forbilder, noe som gjorde at den fikk tilnavnet «Øst-Europas Paris».

Krigsskader, jordskjelv og president Nicolae Ceausescus ekstravagante byfornyelsestiltak har gått hardt ut over byen historiske kulturarv.

Etter kommunismens fall har Bucuresti igjen hatt en økonomisk og kulturell oppgangstid.

Dag 4   søndag   7.juni      dag om bord

Frokost, lunsj og middag om bord

Liv-vest øvelse

Besøk på broen (frivillig)

Crew-show i salongen

Musikalsk underholdning


Dag 5   mandag   8.juni    Beograd

Frokost om bord

Skipet ankommer Beograd ca. kl. 1000

Byrundtur med lokal guide (buss og til fots)

Lunsj om bord

Skipet forlater Beograd etter lunsj og seiler mot Mohacs

Kaffe og kaker i salongen

Middag om bord

Musikalsk underholdning

Beograd («den hvite byen») er hovedstaden i Serbia og dessuten landets største by med hensyn til befolking (ca. 1,2 millon innbyggere).

Beograd er sete for Serbias sentrale politiske institusjoner, inkludert landets president og nasjonalforsamling, Narodna Skupstina Srbije. Med sine to statlige universiteter og en rekke andre institusjoner for høyere utdanning, er byen landets sentrum for høyere utdanning og forskning. En rekke av landets største forlag, aviser, radio- og fjernsynsstasjoner har sine hovedkontorer i byen.

Beograd er også hovedsete for den serbisk-ortodokse kirken og residens for den serbiske patriarken. Det største guds-huset på Balkanhalvøyen, Sankt Savakirken er oppført på Vracarhøyden.

Festningen Kalemegdan på høyden over Savas munning er et symbol for Beograd.

Byen ligger der elvene Sava og Donau møtes, i den sørøstlige delen av den pannoniske slette ved overgangen til Balkan. Dette har ført til at byen også kalles «Porten til Balkan».

Beograd er en av Europas eldste hovedsteder, og utgravninger har vist spor av bosetting fra det sjette tusenåret før Kristus.

I 279 f.Kr. ble byen for første gang nevnt som Singidun, grunnlagt av en keltisk stamme. Romerne erobret byen i 86 f.Kr, og ga den navnet Singidunum. Navnet Beograd ble første gang nevnt i år 878 e.Kr.

Beograd var hovedstad i Fyrstedømmet Serbia, siden i Kongeriket Serbia og senere i Kongeriket Jugoslavia. Fra slutten av andre verdenskrig var den hovedstad i den sosialistiske føderale republikken Jugoslavia, fra 2003 hovedstad i Serbia og Montenegro, og fra 2006 hovedstad i republikken Serbia.

Dag 6   tirsdag 9.juni  Mohacs

Frokost om bord

Ankomst Mohacs ca. kl. 1000

Frivillig utflukt til Pecs

Lunsj om bord

Skipet forlater Mohacs kl. 1600 og seiler mot Budapest

Kaffe og kaker i salongen

Middag om bord

Musikalsk underholdning.

Mohacs er en ungarsk grenseby ved Donau. Byen har i dag ca. 21.000 innbyggere, og er bl.a. kjent for sin fiskesuppe med fisk fra Donau. To fiskefestivaler finner også sted i byen, en om sommeren, en om vinteren.

Byen ble grunnlagt i 1093 som den første selvstendige landsbyen grunnlagt av de ungarske erobrerne.

To berømte slag har funnet sted i Mohacs  : 

              I 1526   osmanene beseirer ungarerne

              I 1687  Østerrike beseirer Det osmanske riket  

For å feire disse slagene feires Busojaras-karnevalet hvert år 11.februar, og nettopp dette karnevalet trekker mange turister til byen.

Det sies at karnevalet skriver seg fra Bunjevac-folket som bodde

her fra omring år 1500. Med tremasker angrep de tyrkerne om natten

og de gjemte seg siden for tyrkerne i marsklandet utenfor byen,

utkledd bl.a. som sauer. Karnevalet er også et «farvel til vinteren».

 Mohacs overlevde ikke bare 160 år med tyrkisk styre, men den har

utviklet seg til å bli en flott og behagelig moderne by. Byen er rik på

historiske monumenter, gallerier, kirker og museer.

En blanding av tidlig kristendom, ungarernes erobring, tyrkernes

herredømme og moderne arkitektur og kunst.

 Etter kommunisttiden (1989/90 ble byen hardt rammet økonomisk.

Flere fabrikker ble stengt og arbeidsløsheten ble stor. Krigen i nabo-

landet Jugoslavia rammet også turismen.

 I 1995/96 sto NATO i byen, IFOR, senere SPOR NATO med bl.a, styrker fra Norge

Pecs er den femte største byen i Ungarn med 160.000 innbyggere, hvorav ca. 34.000 er studenter  -  mange norske.

Her bor ungarere (ca. 84%), tyrkere, sigøynere, rumenere, serbere, slovaker og grekere i fredelig sameksistens.

Byen Sopianae ble grunnlagt ca. 200 f.Kr. og befolket av keltere og stammer fra Pannoni. Dette ble en kristen by og hovedsete for provinsen Valeria.

Byen Pecs ble grunnlagt av Stefan 1 i 1009, og universitetet  -  Ungarns første  -  ble grunnlagt i 1367. Universitetet er i dag Ungarns største med ca. 34.000 studenter.

Pecs har en rik arv fra ottomanenes lange belering (1526-1687),

bl. a. «Pasha  -  den seierrike moskeen».

Pecs er i dag en multikulturell by og har i årenes løp mottatt mange priser for dette. Bl.a. UNESCOs «Byer for fred» i 1998. Byen var også «den beste by å bo i» i 2007 og 2008.

Pecs var Europeisk kulturby i 2010.

Dag 7   onsdag   10.juni      Budapest

Frokost om bord

Skipet ankommer Budapest ca. kl. 0800,

og fortsetter til Esztergom ca. kl. 0830

Byrundtur m/ buss og til fots.

Fritid i Budapest

Transfer til Esztergom

Lunsj om bord

Iskrem-party på soldekket (væravhengig)

Kapteinens farvel-cocktail i salongen

Kapteinens farvel-middag

Musikalsk underholdning

Budapest er hovedstad i Ungarn og landets økonomiske, industrielle, politiske og kulturelle sentrum.

Opprinnelig var Budapest to byer på hver sin side av Donau, Buda og Pest. De to byene ble slått sammen i 1873.

Med sin historie og gamle arkitektur er Budapest et svært interessant reisemål.

Byen har gjennomgått mye uroligheter gjennom tidene  -  ikke minst på slutten av 2.verdenskrig, da mer enn 80% av byens bygninger ble mer eller mindre ødelagt. Grunnen var de langvarige kampene under «Slaget om Budapest».

Budapest har ca. 1,7 millioner innbyggere og byen ligger ca. 315 moh.

Arealet 525,16 km2.

Det er forskjellige teorier angående navnet Budas opprinnelse. Noen mener at det stammer fra broren til hunerkongen Attila, Bleda. Andre mener at det stammer fra navnet Aquineum (byens navn i romertiden som betyr «overflod av vann»). Dette kobles så mot ordet Voda (slavisk for vann), og ut fra dette ble det til Buda.

Pest stammer fra det slaviske ordet «Pjecs», som betyr ovn. Dette navnet ga de byen til minne om husene der de brente murstein.

Omkring en tredjedel av Budapests 200.000 jøder ble drept 2.verdenskrig etter Tysklands besettelse i 1944.

Under det 102 dager lange «Slaget om Budapest» ble som tidligere sagt mye av byen ødelagt og alle broene over Donau sprengt.

 Budapest er i dag en vestlig orientert storby som lokker til seg turister i store skarer  -  og det gjør den med mye sjarm.

SEVERDIGHETER :

  • Broene over Donau
  • Parlamentet
  • Slottet
  • Fiskerbastionen m/ Mathias kirken
  • Helteplassen

 

OPPSTANDEN I UNGARN I 1956

Oppstanden i Ungarn var en oppstand mot de sovjetiske okkupantene i Ungarn mellom 23.oktober og 4.november 1956. Oppstanden ble slått ned av sovjetiske tropper. Mellom 2.500 og 5.000 ungarer og ca. 700 sovjetiske soldater ble drept. Mange tusen flere ble skadet, og 250.000 mennesker flyktet fra landet.

Offentlig diskusjon om oppstanden ble undertrykt i Ungarn i mer enn 30 år, men siden 1980-tallet har emnet vært intenst studert og debattert.

I dag er 23.oktober nasjonaldag i Ungarn.

Esztergom er en by nord i Ungarn, 45 km nord for Budapest. Donau danner her grensen mot Slovakia.

Byen har i dag ca. 28.000 innbyggere.

Esztergom var Ungarns hovedstad fra starten av 1000-tallet til starten av 1200-tallet. Da ble hovedstaden flyttet til Visegrad for senere å bli flyttet til Budapest.

Esztergom er setet til den romersk-katolske primas i Ungarn, og det tidligere setet til Ungarns konstitusjonsdomstol. Katedralen, Esztergom Basilika, er den største kirken i Ungarn.

Dag 8   torsdag  11.juni    Wien

Frokost om bord

Utsjekking og ilandstigning

Byrundtur i Wien m/ lokal guide

Innsjekk på hotellet om ettermiddagen

AUSTRIA TREND HOTEL ANANAS, Rechte Wienzelle 93-95, 1050 Wien, tlf + 43 1 54620901
Felles middag om kvelden på en lokal restaurant

Wien er en pulserende, moderne storby midt i Europas hjerte, men hovedstaden i Østerrike er også en by med tradisjonsrike kvartaler, vakre smug, flotte plasser og romantiske bakgårder.

Wien betyr også vin i glasset, kaféhuskultur og liflig musikk. Hvor ellers kan man bruke sine dager til å sittei et kaféhus, lese avisen og fra tid til annen ta en slurk av en wiener melange, et glass vin eller en seidel øl, og lytte til sitarspilleren som nettopp nå i sitt hjørne spiller tittelmelodien fra «Den tredje mann»?  Nyt gjerne og en sachertorte.

I kjølvannet av den germanske folkevandringen på 300- og 400-tallet ble det romerske samfunn Vindobona, som hadde eksistert side år 15 e.Kr., nærmest fullstendig ødelagt. Stedet hadde oppstått fra den keltiske byen Vendunia = «villbekken». Med grunnleggingen av markgrevskapet Ostarrichi under habsburgerne trådte Wien i 976 igjen ut av skyggenes dal.

Wien er hovedstad i Østerrike og har ca. 1,7 millioner innbyggere. Det høyeste punktet i byen er Hermanskogel,             542 moh. Byen er inndelt 23 distrikter og er også en egen delstat.

Wien er en betydelig turistby og et viktig trafikknutepunkt. Den er sete for mange internasjonale organisasjoner som OPEC og Det internasjonale atomenergibyrået, og dessuten den 4.FN-byen ved siden av Genéve, Nairobi og New York.

NOEN AV WIENS MANGE SEVERDIGHETER :

STEPHANSDOMEN. Den første utgaven av domkirken sto ferdig i 1147 og var egentlig for stor for Wien som først åtte år senere ble hovedstad i hertugdømmet Østerrike. Omtrent 100 år senere ble kirken erstattet av enda et romansk byggverk. Av dette er vestverket med de to Heidentürmen (Hedningtårnene) fortsatt bevart. Kirken ble ombygd og påbygd mange ganger, og i 1469 ble kirken katedral. Men Wiens største landemerke fikk nye attributter etter hvert som moteretningene svingte.

PRATER. Det opprinnelige pariser-hjulet ble laget til en messe i Chicago i 1893. Skulle rives, men ble flyttet tilbake til Wien og satt opp igjen der.

Under 2.verdenskrig ble hjulet ødelagt, men det ble satt opp igjen i 1947. Ca. 65 meter høyt med 15 gondoler. Her kan man ta seg en tur og nyte stemningen fra hjulets største øyeblikk: den knirkende og spennende bakgrunnen for kampen mellom Orson Welles og Joseph Cotton i «Den tredje mann».

HUNDERTWASSERHAUS er et leilighetshus i Wien, bygget etter ideen og konseptet til Friedenreich Hundertwasser. Det ligger i Landstrasse-distriktet på hjørnet Kegelstrasse og Löwengasse.

SCHÖNBRUNN-palasset er en av de viktigste kulturskattene i Østerrike. Siden 1960-årene har det også vært en av de viktigste turistattraksjonene i Wien. Palasset ble opprinnelig bygget i 1569, men ombygd/påbygd mange ganger, senest av keiser Frans Joseph 1 på 1800-tallet.                                             På 1960-tallet ble palasset flere gangen brukt i forbindelse med viktige begivenheter, som møtet mellom Kennedy og Khrusjtsjov i 1961.                                                                     UNESCO plasserte palasset på verdensarvlisten i 1996.

DEN SPANSKE RIDESKOLE er en rideskole i Wien, etablert i 1572 og hadde ansvar for rideopplæringen til hoffet. Etter 1918 åpnet for alle. Rideskolen bruker lipizzanerhester og har fått sitt navn etter de spanske hestene.

STADTPARK med Johan Strauss-monumentet

HOFBURG-PALASSET var tidligere residens for den østerrikske keiseren frem til 1918. Fra 1438 til 1580 for den tysk-romerske keiseren. I dag er Hofburg residens for Østerrikes president.

I TILLEGG ER WIEN EN BY HVOR SEVERDIGHETER,  KULTUR OG MATTRADISJONER STÅR I KØ. MÅ BARE OPPLEVES !

Dag 9     fredag  12.juni          Wien

Frokost på hotellet

Dagen til egen disposisjon

Tilbud om arrangerte utflukter

Felles middag om kvelden på en lokal restaurant

Dag 10,   lørdag 13 juni.
Vi nyter en god frokost på hotellet før vi blir kjørt i buss til flyplassen i Wien og sjekker inn på vårt KLM fly som har avreise kl. 14.15. Det tar oss til Amsterdam der vi får noen timer på flyplassen  til shopping og kanskje noe å drikke og spise før vi reiser videre med samme flyselskap til Bergen der vi lander kl. 22.50.




Kjell D. Berg

Kjell D. Berg har lang fartstid med cruise i hele verden, og legger opp til avslappende og interessante turer.

Vi tar forbehold om endring i programmet grunnet havneforhold vi ikke kan ha kontroll på.
Totalt har vi 34 plasser ombord.
Vi tar forbehold om nok antall påmeldte.

Cruise Ferie A/S tar forbehold om følgende hendelser:
Endringer i flyskatter/avgifter bestemt av flyselskapet eller myndighetene
Ruteendringer/kansellering foretatt av flyselskapet
Valutaendringer
Andre omstendigheter som vi ikke har rådighet over eller ikke kunne ha forutsett